Istorija počinje SAD – Samo jako!

Pokret „Beli – Samo jako“, pojavio se na lokalnim izborima u Mladenovcu 2016. i osvoji 12 odborničkih mesta, odmah iza vladajuće stranke i tako ušao u istoriju!

Do sada, javnosti poznat kao Ljubiša Preletačević Beli, sa svojom ekipom,ovaj mladi politički pokret je uspeo da u opštinskoj Skupštini u Mladenovcu, vodi vrlo odgovornu lokalnu politiku, uređujući one oblasti javnog života, koje su do tada bile zanamarene. Apelujući da voda nije političko pitanje, već pitanje javnog zdravlja građana, predstavnici ove grupe građana su pokrenuli pitanje javnog informisanja građana i zahtevali da opštinske vlasti blagovremenu obaveštavaju građane o kvalitetu i ispravnosti vode, a u skladu sa preporukama Pravilnika o higijenskoj ispravnosti vode. Naime, povremeno se na pojednim mernim stanicama, već godinama u nazad, pojavljuju štetne materije poput gvožđa, amonijaka, mangana, nitrata i nitrita, sa prisustvom patogenih mikrooganizama, a voda se i dalje hloriše gasnim hlorom, koji je izbačen iz upotrebe u EU. Sistem vodosnabdevanja u mladenovačkoj opštini je zastareo, nema ni dovoljne količine vode, i potrebne su investicije za izgradnju centralnog bazena i sistema za prečišćavanje vode.[1] To je samo jedan od primera na koji je delovala ova grupa građana, pozivajući predstavnike  vlasti da budu odgovorni za javno zdravlje građana. Postavlja se pitanje,ko je ovde zapravo neozbiljan?!

Dovodeći javnosti u izazov da se odupre moći političkih elita i zloupotrebi javnih funkcija, pokret „Beli – Samo jako“, kroz svog  „predstavnika“ Ljubišu Preletačevića Belog, parodira demokratske procese kojima se i sam Preletačević, koji velikom broju građana i političkim kandidatima, deluje kao neozbiljan cirkuzant, kandidovao za PreCednika. Beli prisvaja atribute velikog dela političkih aktera na srbijanskoj političkoj sceni, a kroz svoj autentičan imidž i žargon, ismeva njihov odnos prema politici, kao mestu ličnog, a ne javnog interesa.

Beli svojim stilom komunikacije, stajlingom i harizmom nikog ne ostavlja ravnodušnim! Poigravajući se sa etno elementima u svom stajlingu (vunene čarape, krzneni kaput) i koristeći elitističke atribute „dress code-a“ sa asocijacijom na Predsednika Tita koji je voleo glamur i često nosio bela odela, Beli u svoj politički performans unosi i atribute mitskih junaka i srednjovekovne gospode, pojavljujući se na belom konju, ili vozeći se kočijama uz upotrebu „putira“ ili kako dolikuje političkoj eliti, pojavio se u beloj limuzini za predaju potpisa podrške u RIK-u. Parodirajući predsednički status kao „oca nacije“, Beli jasno stavlja do znanja da je jedinstven, drugačiji i čist, ali i da razume poziciju za koju se kandiduje i da to radi ne da bi se izdvojio od svog naroda, nego da bi mu se približio, simbolički koketirajući kroz elemente etno tradicije, urbanog i političkog kodeksa ponašanja.

17498966_1882102645364296_6797289900834476034_n

Fotografija preuzeta sa FB stranice Ljubiše Preletačevića Belog, sa karavana po Srbiji, 25. mart 2017., Orašac, spomenik vođi Prvog Srpskog ustanka, Karađorđu

Poigravajući se političkim neznanjem i nestručnošću koja krasi dobar deo domaćih političara, Luka Maksimović, dekonstruiše i demaskira junake sa političke scene Srbije, pojavljujući se kao fiktivni karakter, nekadašnji biznismen od 50 i kusur godina, koji je ušao u politiku i preleteo kroz nekoliko partija, da bi se nakon pobede u Mladenovcu, a zbog nejedinstvenog političkog predstavnika opozicije za predsedničke izbore, kandidovao na predstojećim predsedničkim izborima, i na sebi osoben način, ovaj karikaturalni političar, u liku Belog, iako „ne mnogo politički pametan“, ironizirao odnose moći i funkcije političkih elita. Sa druge strane, njegov politički performans je rezultat dugogodišnjeg interesovanja za glumu i ismevanje političara, apropriacija citata iz političkog govora, koje je od srednjoškolskih dana izvodio pred kamerama i postavljao na Youtube kanal, a sada dostupno na kanalu Sarmu probo nisi, kako se i zove njihova „partija“ u Mladenovcu (SPN). Neozbiljan tinejdžer koji ozbiljno ismeva političare, integrisao je elemente svojih fiktivnih junaka u jedan eklektičan postmodernistički karakter, Belog. I kad god neko pomene da je sve to zajebancija, setimo se da imamo „Tomu – diplomu“ za Predsednika. Nije li to najveća ironija savremene političke situacije?!

Elem, Luka Maksimović, alias Beli, je neko ko završava studije komunikologije na prestižnom Fakultetu za medije i komunikacije u Beogradu, i reklo bi se da je vrlo dobro razumeo kontekst vremena u kojem živimo, integrišući iskustva savrmenih komunikacijskih praksi u ovoj, nefer političkoj utakmici. Luka Maksimović i njegova ekipa, drznuli su se da prkose establišmentu i pokazali da je moguće i bez novca, infrastrukture, partijske podrške i kao politički autsajderi, pokrenuti i vodit ubedljivo najuspešniju političku kampanju u regionu ikad! Jer, kapital koji oni imaju je simbolički, a to su znanje i veštine, i ljudski kapital, tj. posredstvom podrške građana koji su prepoznali ovu nesvakidašnju političku i društvenu pojavu i svojom participacijom i zainteresovanošću, dali vetar u leđa inicijativi ove grupe mladih entuzijasta iz Mladenovca. Zahvaljujući društvenim mrežama i Internetu, podršci ljudi i narodnoj solidarnosti sa ovim pokretom, sakupljen je novac za potpise, i za putovanja po Srbiji, u formi putujećeg karavana autom, iz kojeg se Beli oglašava putem megafona! Nema drugih javnih nastupa, nema mitinga, plakata, „door to door“ kampanje, pozivanja telefonom, nema bina, tribina, govorancija eminentih građana, ni praznih političkih priča, spektakla, za sve naše pare. Ova „grassroots“[2] mladenovačka incijativa je po tome presedan u političkom životu u Srbiji i najveći medijski događaj u političkom marketingu, koji će postati primer za udžbenike iz studija medija i komunikacija. Fenomen Beli je pokazao da postoji snaga u narodu, koja je spremna da se aktivira, angažuje i podrži jednu novu političku figuru koja ruši sve stereotipe o ulozi, ugledu i izgledu političara. Narastajuće nezadovoljstvo građana koji su podržali ovaj autentnični pokret, uvodi Srbiju u korak sa savremenim anarhističkim primerima političkih praksi „grassroots“2 pokreta koji funkcionišu širom planete, a čiji građani ne prihvataju predstavničku demokratiju kao legitimnu. Budući da su mnogi građani prepoznali da je predstavnička demokratija, mesto zloupotrebe elita, koorporacija i globanog kapitala, počeli su da se samoorganizuju u najrazličitijim sferama društvenog, ekomonskog i političkog života. Počevši od nezavisnih privrednih inicijativa za lokalni novac, uređujući urbane bašte u duhu permakulture, uvođenjem nezavisnog obrazovanja, preko tranzitnih gradova i lokalne mreže energetike i reciklaže, do direktne demokratije unutar malih zajednica ili država, piratskih partija u EU parlamentu, do političara komičara itd. Ovo su društvene inovacije koje su mala, ali sve značajnija protiv teža sve većim antidemokratskim trendovima u predstavničkoj demokratiji koja ne uspeva da odgovori na elementarna pitanja ljudskih prava, bezbednosti, finansijske samostalnosti, zaposlenja, javnog zdravlja … Ispostavlja se da je predstavnička demokratija odraz infantilnosti društva koje očekuje od autoriteta moći da donese društvene, ekonomske i političke promene, kvalitet života, tzv. “bolje sutra” i da bude agens tih promena. Međutim, kako stvari stoje, sa predstavnicima aktuelne opozicije, takvih promena neće biti, ili će one biti kozmetičke. Ipak, građani koji ne žele da odgovornost za promene povere nekredibilnim političkim predstavnicima, osećaju da je vreme strukturnih promena pred vratima a vesnik tih promena i otpora elitama u Srbiji je, pokret kojeg predstavlja Luka Maksimović, kojeg je grupa građana “Beli Samo jako” iz Mladenovca, predložila za predsedničke izbore i koji se na listi za glasanje za funkciju Predsednika, nalazi pod rednim brojem 5!

“Beli” je promena diskursa koji menja percepciju moći, spuštajući je na nivo običnih ljudi, zagoravajući principe zajedništva i lične odgovornosti, prvobitno na nivou lokalne samouprave i primera ličnog doprinosu u Mladenovcu, a potom i posredstvom ove kandidature za poziciju najodgovornije političke figure u državi. Iako će neki reći da figura predsednika nije toliko politički uticajna i da je Beli neozbiljan kandidat zbog sprdnje i humora koji koristi u svom javnom nastupu i „poltičkom marketingu“, Predsednik, ili kako sebe Beli naziva narodskim jezikom, Precednik, je zapravo simbolička forma moći i reprezent države i stanja u društvu. Ako smo u prethodnih 5 godina, imali Tomislava Nikolića, „Tomu – diplomu“, koji je svakako simbol urušavanja i obesmišljavanja statusa Predsednika, kao osobu koja je simbol primitivizma, podmitljivosti i koristoljublja, postavljajući ličnu korist naspram javnog interesa društva, Beli je sve suprotno od toga! Beli je paradigma transformacie društvene svesti i političke sfere, koji moć političkog autoriteta obnarođuje, uvodeći u javnu debatu na Internetu i u zajednici, model zajedničke odgovornosti za stanje u društvu. Beli je „sila koja se iznenada pojavljuje rešava stvar“ menjajući svest ljudi, hrabri, motiviše, podiže iz mrtvih i glasačke apstinencije, vraćajući ljudima poverenje u mogućnost promene društvene i političke paradigme. Moć Belog je moć neposredne i ravnopravne komunikacije sa građanima sa kojima on komunicira putem svojih objava na Facebook-u ili uživo, devastirajući politički govor i ogoljavajući svaku naznaku superiornosti političkih reprezenata i autoriteta moći.

Bilo da je reč o ljudima koji ga svim srcem podržavaju i prepoznaju se u ideji Belog kao paradigmi otpora elitama, ili su njegovi ljuti protivnici koji svojim kritizerskim stavom, koji strahujući za rejting svog „ozbiljnog kandidata“ za koje će glasati i sa kojima se sami identifikuju, Beli nikog ne ostavlja ravnodušnim! Ovi potonji, ozbiljno zabrinuti građani, svrsno ili nesvesno, zapravo utvrđuju odnose klasne i društvene nepravde u javnom prostoru i u političkom životu, povlađujući postojećim elitama, krupnom kapitalu i korporacijama. Sa jedne strane, Beli je razdvojio opoziciju i postavio je u rang sa pozicijom, po popularnosti, pre svega na Internetu, ali je zato ujedinio i pridobio narod, tj. sve one građane koji su izopšteni iz raspodele kapitala i moći, tj. onaj deo intelektualne elite i deo radničke klase, malih preduzentika i seljaka koji spadaju u red osiromašene klase, nezaposlene, i sve ostale gubitnike tranzicije ili svesne građane, samostalne i nezavisne, koji ne žele da budu prepušteni volji političkih i finansijskih elita. Način na koji se Beli obraća svojim pratiocima na FB stranici, nije samo dobar PR i komunikacijska veština ironijskog karaktera, već ukazuje na inovacije, ne samo u odnosima „idola“ i „fanova“ zbog spontanosti i neposrednosti, već on zagovara do sada na ovim prostorima, neviđene principe solidarnosti i samoorganizovanja, kroz sve aspekte svoje kampanje.  Takve metode su deo šire strategije povratka politika u ruke građana, koji su istovremeno i agens uspeha ovog društvenog i medijskog fenomena, zvanog „Beli“, koji čine svojevrsni socijalni kapital bez kojeg Beli ne bi bio Beli! „Beli“ su ljudi, a ljudi su kapital i mera društvenih i političkih promena! Promena nastaje na mikro nivou, na nivou svakog pojedinca koji postaje odgovoran za političku stvarnost u svojem društvu. Političke partije su podelile narod i počele su da liče na multilevel komercijalne organizacije čiji moral je krajnje diskutabilan i učešće ovih organizacija i njihovih predstavnika u politici je ne u javnom, nego u privatnom interesu. U našoj politici, svi su preletači, osim Preletačevića! Zato, Beli vraća nadu u transformaciju ove destruktivne političko elitističke paradigme, u kojoj građani daju legitimitet političarima na izborima, koji ih na kraju namagarče, jer se politikom ne bave u ime javnog interesa i interesa društva kao celine, već politiku koriste kao prostor za privatan biznis, finansijske špekulacije, lično bogaćenje i društvene privilegije, otuđujući se od naroda i potreba društva. Solidarnost je ključna vrednost koju je pokret na čijem je čelu Luka Maksimović, alias Beli, promovisao, ne kao političku propagandu, nego kao metod u zajedničkoj akciji samoorganizovanja za rešavanje vitalnih pitanja od interesa za građane. Kako je politička scena u Srbiji farsična, humor i satira su postali alati u transformaciji aktuelne krize legitimiteta političkih aktera, a ne cilj po sebi. Ne treba brkati formalno pojavnu manifestaciju vizuelno retoričke predstave oličene u liku Belog, koji koristi satiru i humor u svojim političkim i umetničkim performansima, sa suštinskim građanskim principima samoorganizovanja, solidarnosti i direktne demokratije.  Destruktivna politička atmosfera nepoverenja u političke elite, prostor je u kojoj se izrodio fenomen Beli, jer je „igranje na sigurno i moguće“ postalo nepodnošljivo. Zato je pojava Belog siguran signal da u Srbiji postoji društvena snaga koja je spremna na reset društvenog sistema koji je devalvirao.

“Beli, Samo jako”, inicirao i inspirisao ogroman broj ljudi da se probudi iz apstinentskog sna i da po prvi put glasa na ovim predsedničkim izborima i to je jedan ozbiljan šamar političkim elitama u atmosferi sprdnje sa životima građan. Beli niti njegova mladenovačka ekipa, neće sama doneti promene koje očekujemo. Ako shvatimo da smo svi mi koji želimo reset ovog istrošenog predstavničkog sistema koji je izgubio poverenje građana u aktuelnoj kvazi demokratiji, odgovorni, nećemo očekivati da jedan čovek donese rešenja, da ima “know how” alate društvene transformacije, nego svako od nas, spostvenim zalaganjem i delovanjem iz svoje perspektive, ekspertize i iskustva, može da doprinese izgradnji jednog humanijeg i pravednijeg društva! Koncept postoji, postoje i ideja i vizija, ali ne postoji recept, zato je na nama građanima, da osvojimo tu slobodu za sebe, da budemo odgovorni i da pređemo iz predstavničke demokratije na novi nivo društvene participacije koji će umanjiti moć elita i oligarhija nad našim životom.

I kako će mnogi ozbiljni građani biti zabrinuti kako će “Beli” izvršavati funkciju Predsednika, tj. kako će postupati u Skupštini, kako će komunicirati u kontaktima sa svetskim zvaničnicima, kakav će biti u ulozi Vojnog komandanta, itd., reći ću samo kratko: u skladu sa Ustavom, vrlo profesionalno i sa manirima kulturnog i obrazovanog čoveka, kakav je Luka Maksimović.

Ako je ovaj dvadesetpetogodišnjak mogao sa svojom ekipom od oko 10 ljudi iz glavnog štaba GG “Beli, Samo jako” iz Mladenovca, uspeo da bez dinara organizuje vrlo uspešnu kampanju za prikupljanje potpisa u regionu, ako je uspeo da podigne na stotine hiljada ljudi i vrati im osmeh na lice u ovom paklu od države, nesumnjivo je da će moći da organizuje i administraciju, protokolarne odnose, diplomatiju, da bira najbolje stručnjake za ministre, koji će štitit interese građana, unapređivatu rad demokratskih institucija, štititi građane, sprovoditi zakone i upravljati vojskom. On je upravo pokazao u kojoj meri je sposoban da pokrene inertnu masu i entropiju pretvori u svetlosnu energiju. Pokazao je vrhunsku stratešku moć, taktiku, logistiku i spsobnost menadžmenta velikim grupacijama ljudi, i to na vrlo osoben način, koji mu zluradi ili neupućeni građani, spotiču kao “neozbiljanost”,”šarlatanstvo” i “cirkus”. Po kojoj to logici?  Ta logika je logika nesposobnih kvazi demokrata koji se nisu nikad usudili da išta urade da bi se suprotstavili  korupcionaškoj vlasti, već su svi redom, došavši u politiku uprljali se do kolena. Ili su svojom pasivnošću i neučešćem u političkom životu, prepustili politiku diletantima i krimogenim strukturama koje su devastirale Srbiju. I čija je odgovornost današnja ovakva Srbija? Ko je u Srbiji uspeo da išta uradi bez lobija, sponzora, plaćenog marketinga, bilborda, skupih TV reklama i medija masovnih komunikacija? Niko, do Beli koji je presedan u svemu tome! I sada će ga nesposobni, pokvareni, korumpirani, nezainteresovani ili zabrinuti a pasivni građani, nazivati neozbiljnim?! Ne samo primerom da se može bez novca, već savremenim promišljanjem aktuelne političke i društvene klime koja je trula, inertna, konzervativna, korupcijska, besmislen, Beli je svojim aktivizmom na Facebok stranici “Ljubiša Preletačević Beli”, pokazao ne samo da ima komunikacijske sposobnosti u rangu marketinškog maga, od koga mogu da uče i profesori marketinga i komunikacija, nego je postao relevatan reper za medijkog stručnjaka za bilo koga, ko ima neku svoju biznis ideju. A za neupućene, ova stranica je u poslednjih dvadesetak dana, doživela neverovatan medijski bum, gde se gledanost, broj komentara, lajkova, deljenja i praćenja sadržaja, ne može porediti ni sa najuspešnijim plaćenim oglasima političkog ili poslovnog karaktera u regionu. Danas, do kraja dana ili sutra ujutro, ova stranica će prevazići broj pratilaca Aleksandra Vučića[3], na Facebooku, koja nije otvorena za kritičke komentare, jer sprovodi cenzuru na svaki pokušaj kritičkog komentara.  To je još jedan signal slabosti režima oličenog u liku Premijera, koji strepi da će sa ovim političkim autsajderom od 25 godina, mladenovčaninom Lukom Maksimovićem, ući u drugi krug na predsedničkim izborima, a onda ćemo videti da li će opozicija i svi oni koji je podržavaju, stati rame uz rame sa društvenim promenama oličenim u subverzivnom pokretu “Beli”, ili će svoj glas dati uhodanom, trulom sistemu? Odgovornost je na svakom od nas!

A do tada, Samo jako i bez sikiranja!

  1. aprila, sirotinja uzvraća udarac!

I za kraj, ostavljam jedan komentar na koji sam naišla na jednom od postova na FB stranici Ljubiše Preletačevića Belog:

Vesna Pušara Beli kao negacija svih formi proizašlih iz primitivnih uglova ličnosti pojedinca, nije ni pokret ni institucija, on je novi koncept osvještenja i buđenja iz strahova, nepovjerenja, banalnosti i osjećaja nemoći. Predsjednik Srbije baš kao i car Judejski ne traži podanike da mu plaćaju porez u novcu, ne traži bogatstvo, moć i uticaj, on ne traži zapravo ništa on samo svojim primjerom duhovitog, laganog i istinitog obraćanja ukazuje na put kojim treba svako da krene da bi svima bilo bolje. On zagovara ponovno uspostavljanje povjerenja, ljubavi, istine, rada, morala, obrazovanja kao preduslova za prosperitet i sve ono na šta smo navikli da posmatramo kao utopiju. Bravo Luka i drugari sve što radite je genijalno i u pravo vrijeme!

[1] Više o ovoj raspravi na 4. Sednici SO Mladenovac, možete pročitati na sajtu www.samojako.rs.

[2] politička inicijativa koja se formira “od temelja do krova”, bez učešća velikih lobistickih firmi ili sponzorstva od strane korporacija, već snagom angažovanih građana, izvorno, kroz oblike spontanog samoorganizovanja I aktivizma, u cilju davanja podrške određenom političkom kandidatu, npr. Do sada ovakva građanska inicijativa nije postojala u Srbiji i slučaj “Beli” je primer takvog samoorganizovanja.

[3] Beli:135,814 Likes vs Vučić: 137,746 Likes, podaci za 26. mart 2017. u 16.10

mr Gabriela Vasić

Advertisements

One response to “Istorija počinje SAD – Samo jako!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s